Handbyggda cykelhjul

Varför skall man handbygga cykelhjul?

Den största fördelen är att hjulen blir mer hållbara än maskinbyggda hjul. Mer engagemang och tid är investerade i handbyggda hjul. En av de viktigaste ingredienserna i ett hållbart hjul är jämnhet i ekerspänningen, vilket gör att hjulen blir både starka och hållbara.


En annan fördel är att man själv kan välja hjulets komponenter. Kanske vill du köra specifika komponenter med den där speciella färgsättningen? När man väljer att låta sina hjul handbyggas så får man även möjligheten att välja hur ekringen skall utformas och att hjulen byggs efter din fysik och förmåga.

Formel för att beräkna ekerlängd i hjul med korsade ekrar.


  • d = avstånd från centrum nav till fläns.
  • r1 = radien på ekerhålscirkeln.
  • r2 = hälften av den effektiva fälgdiametern, eller hälften av diametern som ekrarnas ändar utgör i ett byggt hjul.
  • r3 = radien av ekerhålen i flänsen.
  • m = antalet ekrar som skall användas på ena sidan av hjulet. 
  • k = antalet korsningar per eker.
  • a = 360° k/m.


Cykelhjul är fantastiska!

Det magiska i fysiken gör dem till några av de starkaste föremål som människan kan bygga i förhållande till sin vikt. I cyklistens värld är hög styrka i kombination med låg vikt detsamma som perfektion. Detta är dock inte sant för alla kategorier inom cyklingen. Huvuddelen av hjulets styrka kommer från ekrarna som med sin spänning förbinder fälgen med navet. Varje eker drar alltså fälgen mot navet med upp till nästan 200 kg kraft i vissa hjul!



Det finns många sätt att ordna ekrarna när man bygger ett hjul, det medför att man kan bygga in olika egenskaper i hjulet. När vinkeln på en eker i förhållande till navet blir mer tangentiell (mindre radiell), kommer den att korsa fler av de andra ekrarna, så antalet ekerkorsningar är vanligtvis en bra indikator på hjulstyrka. Det är sant eftersom ju mer tangentiell ekervinkeln är, desto bättre kan de stå emot de vridkrafter som utövas på hjulet under acceleration och bromsning.



Det finns dock faktorer som talar mot detta. Ju fler korsningar desto längre ekrar. Förutom att göra hjulet tyngre så blir varje eker mer elastisk (eftersom den är längre) vilket medför en större elasticitet i hjulet jämfört med ett hjul som har färre korsningar.